آشنایی با کاروانسراهای ایــــــران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

 


کلمه کاروانسرا ترکیبی از کاروان(کاربان)به معنی گروهی مسافر که گروهی سفر می کنند و سرای،به معنی خانه و مکان است.هر دو واژه برگرفته از زبان پهلوی است.

کاروانسرا محل یا بنایی است که کاروان را در خود جای میدهد.پلان کاروانسراها معمولاً مربع یا مستطیل شکل است،با یک ورودی برجسته عظیم و بلند،و بدون نقش،با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است.

گردشگری

تحول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی،اقتصادی، مذهبی و...داشته است.

اساس معماری کاروانسراهای ایران، مانند سایر بناها،تابع شیوه، سنت و سبک رایج زمان بوده است.

با این ترتیب میتوان پنداشت که کاروانسراهای پیش از اسلام نیز تابع شیوه معماری زمان بوده و معماری خاصی نداشته است.

شیوه معماری،محل و منطقه،مصالح ساختمانی و موقعیت جغرافیائی نقش موثری در ایجاد اینگونه بناها داشته است.

در کاروانسراها اتاقهای مسافران معمولا پیرامون حیاط ساخته می‌شده و پشت آنها اصطبل قرار داشته که درب ورودی اصطبل‌ها در چهار گوشه داخلی بنا قرار داشته و گاهی در ایوان ورودی حیاط باز می‌شده است.

در دوره صفوی طرح معماری کاروانسراها متنوع شد و علاوه بر کاروانسراهای چهار ایوانی نوع کوهستانی،مدور،هشت ضلعی و کویری بر طبق موقعیت جغرافیائی و مکانی احداث شد.

در دوره‌های زندیه،افشاریه و قاجاریه احداث کاروانسراها به شیوه گذشته ادامه پیدا کرد.

از نظر طرح و نقشه کاروانسراهای دوره یاد شده عموما از نوع چهار ایوانی بوده و از لحاظ مصالح ساختمانی نیز بر خلاف دوره متقدم که از آجر و سنگ بوده اغلب از خشت استفاده شده است.

آثاری که از کاروانسراهای کهن بدست آمده نشان می‌دهد که اتاق‌هائی برای نگهبانان، کاروانسرادار یا مامورین ساخته می‌شده است.

ولی کاروانسراهای تجارتی داخل شهرها عموما دوطبقه بودند.

در دو طرف دروازه ورودی داخل کاروانسرا نیز معمولا اتاق‌هائی برای پاسداران و کاروانسرادارساخته می شده است.

معمولا هر کاروانسرا دارای چاه آب و آب انباری است که گاهی در وسط کاروانسرا در زمانی خارج از محوطه جهت تامین آب مورد نیاز مسافران ساخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در بسیاری از کاروانسراها بخصوص از دوره صفویه به بعد بخاری دیواری یا مکانی برای بر افروختن آتش تعبیه شده است.محل بخاری‌های دیواری یا در اتاق‌ها ساخته می‌شده یا در محل‌های سر پوشیده.

درکاروانسراهای نوع کوهستانی اهمیت بخاری به حدی بوده که محل وسیعی را برای قرار دادن آتش و بخاری انتخاب میکرده‎اند.

مصالح ساختمانی اصلی بنای کاروانسراها در ایران از سنگ و آجر بوده است،در بعضی موارد سنگ ها کاملاً استادانه تراش داده می‌شده و در برخی اوقات از قطعات کوچک سنگ‌های نتراشیده استفاده میکردند.

بام‌ها اکثراً مسطح و با شیب کم ساخته می‌شدند و در قسمت‌هائی که اتاقهای بزرگ دارند سقف‌ها شکل قوسی دارند.

آب باران بوسیله ناودان‌هائی که در روی دیوار خارجی کاروانسرا ساخته می‎شد به بیرون از کاروانسرا هدایت می‌شد.

در دوره اسلامی،معماری کاروانسراهـا از دیدگاه سبک و تنوع نقشه‌ها به اوج شکوفائـی رسید و در مسیر شهرها و روستا ومعابر کوهستانی و نـواحی کویری،کاروانسرا و رباط‌ های برونشهری و در مراکز اقتصادی و راسته بازارها،با ویژگی‌های متفاوت کاربری احداث شدند.

نمونه‌های بسیار زیبا و جالب توجه از معماری این گونه بناها [در جست‌ و‌ جوی کاروانسرا] که در سرزمین پهناور ایران از کرانه‌های رود ارس تـا سواحل خلیج فارس بـه یادگار مانده،معرف ذوق هنری و مهارت معماران،بنایان و استادکارانی است که در ادوار مختلف و با توجه به نیازهای گوناگون،باعلاقه فراوان در طریق تحول،تکامل،زیبائی و گسترش کاروانسراها به جان کوشیدند.


 





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 786
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
am1375 در تاریخ : 1390/12/27/6 - - گفته است :
دوست عزیزم سلام
. : واقعاً حیف اگه این فرصت رو از دست بدید : .
گوشی رایگان نمی خواین!!!
شرکت xpango یک واسط تبلیغاتیه که ما رو به عنوان ارجاع شونده به شرکت های بزرگ الکترونیکی معرفی می کنه و ما در ازای فعالیتی که برای این شرکت ها انجام می دیم به جای پول یک وسیله الکترونیکی مثل تلویزیون ، موبایل ، mp3 player ، لب تاب یا ... دریافت می کنیم. هر وسیله ای که ما به عنوان دریافتی از این شرکت انتخاب می کنیم یه ارزش خاصی در سایت داره. مثلاً lcd براویا سونی 32 اینچ 40 امتیاز داره ، PSP فقط 13 امتیاز ، گوشی HTC سنسیشن 40 امتیاز و ...

2طریقه کسب امتیاز وجود داره:1 در سایت هم به این شکله که برای اینکه حسابتون کاملا فعال بشه باید یکی از آفرهای سایت رو مثلاً یک بازی رو تا انتها انجام بدید. البته انجام بازی بین یک تا ۲ دلار خرج داره و در انتها با خرج کردن مثلا ۲۰ دلار و گرفتن ۱۳ امتیاز می تونین تبلت امازون کیندل فایر بگیرین که الان تو تهران حدود ۶۰۰ تومنه! 2شما پس از عضویت یک کد رو به عنوان کد عضویت از سایت دریافت می کنید که مثلا کد من 92615025 است و می تونین با این کد زیرمجموعه بگیرین و به ازای هر فردی که در سایت عضو میشه و در قسمت معرف کد شما رو وارد می کنه و حداقل یک آفر رو مثل شما تموم می کنه هم یک امتیاز کسب می کنید. طبیعتاً وقتی که مثلاً 100 امتیاز داشته باشید می تونین 2،3 وسیله که در مجموع ارزشش کمتر از 100 امتیاز هست رو دریافت کنید.
برای عضویت به لینک زیر بروید
http://www.xpango.com/?ref=92681400


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com